Heyho let,s go!

Åk till Bangkok!!

Publicerad 2014-04-25 15:21:32 i Allmänt,

Så säger många som varit där men jag känner att jag lika gärna kan åka till Stockholm.. Storstad som storstad.. Vi va väl inte jätteimpade men lite hittade vi på att göra!

Vi började med att leta upp ett billigt guesthouse sen ut på äventyr!
Jossan hade läst om nån marknad som vi försökte ta oss till men inte en enda tuktuk-förare fattade vad vi menade.. Men i vår jakt på denna stora marknad stötte vi på en tuktuk-förare som berättade om en tur i såndär bananbåt på floden.

Man skulle få se ett tempel, åka i en kanal och se hur folk bor, den jättestora liggande buddan och en flytande marknad. Vi fick se de tre första i alla fall.. Men det var ascoolt att se hur dom vid den där kanalen bor och buddan var asfrän den med, trots att det byggts ett stort hus runt omkring så folket måste betala för att se den. Skulle va coolt att se den utan huset så man kunde få med hela på bild..

Aja, efter buddan stod vi där sjukt besvikna då vi inte blev upphämtade av bananbåtsnissen så vi fick se den flytande marknaden. Men där i solen orkar man ju inte stå så vi skaffade oss en tuktuk och drog till Chinatown!
Tuktukgubben gick med på 20 bath för att köra oss dit OM vi kunde göra han en tjänst först! En aning misstänksamma undrade vi vad det skulle vara.. Men han ville bara att vi skulle gå in i en skitfint tygaffär där dom syr upp kläder åt folk. Om en tuktukförare kör dit turister så får dom bensin för 150 bath. Vi blev i stort sett utkickade från butiken då dom visste precis vad det handlade om och av blotta åsynen av oss förstod dom nog att vi inte skulle köpa nått av dom.. Jaja sjukt-besviken-förare visste en till butik! Tack gode gud så var den stängd och vi blev körda till Chinatown. Där käkade vi middag och gick hem.
Dagen efter ville vi bara iväg men vi hade fortfarande ett litet problem.. Om man ens kan kalla det problem, ett smärre hinder snarare.. Vårt visa! Då vi inte flög in i landet fick vi 15 dagar här. Flyger man så får man 30. Och vi tänker då inte stanna i Thailand i bara två veckor!  Som om vi vore ute på semester eller nått.. Pfft..
Immigrationsverket var vi tvungna att hitta! Först frågade vi tuktukförare, dom va inte till nån större hjälp.. Tågstation tänkte vi då. Nästan framme kommer det fram en snubbe som jobbar för nått bokningsföretag som säger att han kan hjälpa till. Askalas! Han visar oss till deras kontor där dom hjälper oss bäst dom kan. Ringer immigrationsverket och så.. Vi får reda på att man kan ta tåg dit och fixar en biljett. Helt snurriga åker vi förbi vår station och får ta en taxi tillbaka. Väl inne i den jättestora byggnaden berättar dom att immigrationsverket har bytt lokaler för tillfället på grund av den senaste bombningen så nu är det beläget typ mitt i Bangkok. Och vart är vi? I utkanten, såklart.. Taxi igen till ett stort shoppingcenter! Fullt logiskt att lägga immigrationsverket där.. Väl där var det knötjockt med folk. Papper fylldes i, pass kopierades.. Bara för att få reda på att vi kan få 10 dagar till för typ 2000 kronor.. Neheru! Så vi åkte därifrån och satte oss på tåget mot Cha-am. Vi tror vi kommit på en lösning på visa-problemet i alla fall..

Här kommer en bild på Jossan och en munk!

Dien Bien till Luang Prabang

Publicerad 2014-04-19 08:58:10 i Allmänt,

Det var en sjuhelvetes resa!

Från Sapa till Dien Bien åkte vi minibuss. En skumpig, varm, svettig, illaluktande resa. Framme i Dien Bien blir vi visade till ett hotell som enligt vår förre hotelldirektör skulle vara betalt men var inte det. Det var i alla fall alldeles för dyrt så vi gick till guesthouset alldeles brevid. I Dien Bien finns det nästan ingenting att göra! Men vi skulle åka dagen efter så det fick man ju leva med..
Dagen efter kvart över sex knackar någon på vår dörr sjutusen gånger typ. Det var vår chaufför som berättade för oss att vi har en annan chaufför till Luang Prabang. Så där satt vi med 45 minuter till godo.. Men kom det nån minibuss klockan sju? Nejdå. Kom det nån minibuss klockan åtta? Nejdå. Gick vi till busstationen och kollade annan buss till Luang Prabang? Jora! Så för resan från Dien Bien till Luang Prabang betalade vi 1,000,000 vitnamesiska dong. Jättekul!! En sovbuss blev det. Trasig va den också.. Bussen skulle egentligen gått halv åtta men vi kom iväg runt nio. Tjugo minuter senare byter vi buss då den förra antagligen inte var körduglig. Ytterligare tjugo minuter senare står den bussen på lagning i ingemansland.. typ.. Man kunde käka där om man ville, vilket vi gjorde förstås.. Så två-tre timmar senare var vi på väg igen, hallelulja!
Fast vi skulle egentligen varit framme i Luang Prabang samma kväll men vi kom dit fyra på morgonen efter.. Så bara att leta guesthouse och gå och lägga sig. Vaknade innan elva och begav oss ut i jakt på brunch!
När vi kommer ut slår verkligheten till och vi kommer ihåg att det är nyår! Freakin vattenfestival!! Fy i helvete vilken asrolig grej! Det står folk överallt och kastar vatten på varandra och förbipasserande! Dyblöt från morgon till kväll. Folk springer runt med stora vattenpistoler och försöker dränka så många dom kan i vatten! Så sjukt kul!

Det blev i alla fall en blöt resa med tuktuk till ett ställe med massa vattenfall. Jättemysigt ställe!

Och då det var vår hundrade dag på resande fot firade vi med bananasplit, bananchips och jag kaffe!

Färg var också inblandat i festligheterna. Folk kletade färg på allt och alla! Vattenfestivalen är helt klart nått alla borde uppleva!

Just nu sitter vi i Vientiane på ett caf'e och dricker iskaffe och ischoklad!

Hade askalas hörrni!!

Sa Pa

Publicerad 2014-04-12 13:54:43 i Allmänt,

Vi tog nattåget till Sapa sen buss cirka en timme för att komma till "centrum". Vi visas till hotellet där vi om två nätter ska sova och får dumpa lite grejer som antagligen inte behövs på vischan..
Efter frukosten (vi var där tidigt på morgonen alltså..) träffar vi vår guide för tre dagar. Super söt och trevlig tvåbarnsmor på tjugofem vid namn Zu (dock inte hennes riktiga eller hela namn). Busig och lite full i faan. Vi trivdes askalas med henne!!

Dagen börjar med en promenad i grupp genom två byar. Innan lunch i by nummer två bryter helvetet lös! Ungefär.. Alla söta, små gummor som joinade oss i början attackerar med allt dom har! Dom ville sälja grejer alltså.. Väskor, armband, örngott, ringar, sjalar, örhängen..
Efter lunch var det ganska chill men när vi lämnat byn och väntar på vår buss kommer andra vågen anfallandes! Herrejävlar alltså! Men alla måste vi ju försörja oss på något vis..
Bussen släpper av oss tre längst vägen och vi går sista biten hem till henne. Där möts vi av hennes tre-åriga dotter och hennes man. Även två grannhundar.. Vi sätter oss ner vid ena bordet ute på terrassen och får ett varsit glas te. Plus en full kanna.. Två glas senare blir vi visade sängarna. Två mjuka och tio hårda. Svårt val va? Nån timme senare är det dags att tillaga middagen! Aah vi gjorde i alla fall några vårrullar var. . Supergod mat, ja herrejesus!
Supertrötta allihopa gick vi och la oss nästan direkt efter middagen. Typ tio timmars sömn eller nått.. Himmla tur ändå då det blev lite mer promenering dag nummer två. Lunchen gjordes också av vår guide och den kvinnan kan laga mat! Supersmarrigt alltihop!
Vi vandrar vidare mot vårt andra homestay. Det första vi gör är att vila. En  timme senare kommer en till guide med en mor och dotter från Litauen. Trevligt folk som vi fick avnjuta en jättegod middag med. Dock inte tillagad av vår guide..
Och så sista dagen. Jamen på't bara, ut på vandring igen, dock inte lika långt..  Vi gick till ett litet vattenfall där vi alla badade nån timme och sen hem för lunch. (Låter som det enda vi gör är att äta..) Efter lunch satte vi oss allihopa i en minibuss och åkte tillbaks till Sapa. Jag, Jossan och Zu fick byta minibuss efter halva vägen ungefär då vi egentligen skulle gått första biten.. Heheh.

Men nu sitter vi här i hotellobbyn/restaurangen färdigkäkade för idag. Riktigt bra tre dagar har det varit!